روز قشنگ آزادی

photo

اکنون که نوشتن این متن را آغاز کرده‌ام، دقیقه ۲۴ شهرآورد استقلال و پرسپولیس در دهم اسفند ۱۳۹۶ است و من در گوشه‌ای از ورزشگاه آزادی تهران نشسته‌ام و با چشمانی خیس این متن را می‌نویسم. من امروز یکی از اعجاب‌برانگیزترین پدیده‌های ساخته دست بشر یعنی فوتبال را برای اولین بار از نزدیک می‌بینم. قبلاً (در یادداشت «مسیر آشتی») اشاره کرده بودم که فوتبال را در کنار کامپیوتر و پول و چند مورد دیگر، جزء «اشرف مخلوقات‌ انسانی» می‌دانم؛ اما امروز آمدم تا آن را از نزدیک ببینم. برای اولین‌بار است که یک مسابقه را مستقیم در ورزشگاه می‌بینم. این‌جا همه با هیجان بازی را دنبال می‌کنند و من تنها چیزی که نمی‌بینم بازی است. من محو این حماسه‌ی انسانی‌ام که ۹۰ دقیقه در استادیوم آزادی جریان دارد. آنچه روی چمن ورزشگاه در جریان است یک مساله فرعی است. چه عطشی، چه موجی از انرژی، چه شوری و چه کلاس درسی است این‌جا. می‌اندیشم که چه ظرفیت آموزشی عظیمی دارد این فوتبال. چه ظرفیتی برای هیجان و سرگرمی، چه ظرفیتی برای تمرین نظم، هماهنگی و تولید همبستگی اجتماعی. معجزه است که می‌توان با یک توپ بادی، چنین سرمایه عظیم اجتماعی تولید کرد. دریغ که سیاستمداران ما این ابعاد مهم فوتبال را نمی‌بینند. ای کاش در همه محله‌های شهرمان یک ورزشگاه برای فوتبال می‌ساختیم و هر محله شهرمان یک تیم فوتبال داشت.

من امروز با ترس و نگرانی فراوان وارد ورزشگاه آزادی شدم ولی هیچ از آن بدرفتاری‌ها و بداخلاقی که همواره درباره تماشاچیان بازی‌ها می‌گویند ندیدم یا بسیار اندک دیدم. منتظر بودم تا در هر ثانیه یک کلام زشت یا فحاشی از گوشه‌ای برعلیه تیم رقیب بشنوم اما چنین نبود. یکی دوبار بخشی از هواداران یک تیم بر علیه تیم دیگر شعارهای رکیک دادند اما فحاشی‌های انفرادی بسیار اندک بود. شعارهای رکیک جمعی هم یک «مساله اجتماعی» است نه یک مساله اخلاقی فردی. مشکل از تماشاچیان ما نیست، مشکل از مربیان و مدیران و راهبران این ورزش است که هنوز نتوانسته اند با رفتار خودشان و نیز با سازوکارهایی این مساله را مدیریت کنند و جهت بدهند.

در دقیقه ۲۴ بازی، طرفداران پرسپولیس به طور خودجوش ده‌بار یکپارچه فریاد زدند «نوروزی – روحت شاد». پرسیدم این چیست؟ گفتند آنها به یاد مرحوم هادی نوروزی بازیکن سابق شماره ۲۴ این تیم که دو سال پیش فوت کرد، در دقیقه ۲۴ هر بازی نام او را فریاد می‌کنند. صحنه بسیار زیبایی بود.

من جمعیت ۸۰ ‌تا ۹۰ هزار نفری ورزشگاه آزادی را که دیدم دریافتم که بسیاری از راهپیمایی‌هایی که در انقلاب و پس از انقلاب، به آنها راهپیمایی میلیونی می‌گفته‌ایم میلیونی نبوده‌اند. اگر جمعیتی که در جایگاه تماشاچیان در ورزشگاه آزادی به فاصله نیم‌متر از هم نشسته‌اند را در خیابانی مانند آزادی جمعشان کنیم و به فاصل یک متر از هم بایستند، نصف فاصله میدان آزادی تا میدان انقلاب را پر می‌کنند. (خیابان آزادی حدود ۴۵ متر عرض دارد که اگر هفت متر آن را به عنوان جدول و جوی‌ آب و باغچه کم کنیم، ۳۸ متر خالص می‌ماند. طول خیابان آزادی هم حدود ۴۵۰۰ متر است. حدودا ۱۷۰ هزار متر مربع خالص خیابان آزادی است که نصف آن می‌شود ۸۵ هزار متر یا ۸۵ هزار نفر یعنی معادل جمعیت تماشاچیان ورزشگاه آزادی). حدود بیست سال پیش یک دانشجو را مامور کردم که از میدان آزادی تا میدان امام حسین تهران را متر کند و جوی و باغچه‌ها را کم کند و برای من بیاورد. آن زمان نتیجه این شد که در فاصله میدان آزادی تا میدان امام حسین اگر پر آدم باشد و در هر متر مربع یک نفر بایستد (با کسر کردن باغچه‌ها و جوی‌آب) حدود ۵۰۰ هزار نفر خواهند شد. آن روز باور نکردم. اما امروز که جمعیت ورزشگاه آزادی را دیدم و ابعاد ورزشگاه را با طول خیابان آزادی و انقلاب تهران مقایسه کردم دیدم او درست گفته است.

و البته خودم من در سال ۱۳۶۴ وقتی دانشجو بودم یک بار که به نماز جمعه رفتم وسوسه شدم تا جمعیت را بشمارم. جمعیت در داخل دانشگاه تهران تا کنار دانشکده پزشکی نشسته بود و در بیرون هم در بخشی از خیابان قدس جمعیت نشسته بود. کل صفوف آقایان را شمردم و ضربدر متوسط تعداد افراد در صفوف کردم و برای آن که خانم‌ها را از قلم نیندازم عدد به دست آمده را ضربدر دو کردم. کل جمعیت نماز جمعه تهران آن موقع ۴۰ هزار نفر شد. حدود سی سال پیش هم پدرم می‌گفت یک بار با چند تن از رفقایش رفته بود و میدان نقش جهان اصفهان (محل نماز جمعه اصفهان) را متر کرده بود (آن‌روزها گوگل مپ نبود که در ظرف چند دقیقه از روی نقشه آن را متر کنند). کل میدان نقش جهان ۹۰ هزار متر است که دستکم یک چهارم آن باغچه و جوی آب و حوض است. یعنی خالص میدان ۶۷۵۰۰ متر است که اگر در هر متر مربع آن یک نفر بایستد کل میدان نقش جهان اصفهان ۶۷ هزار نفر جمعیت را در خود جای می‌دهد. و سالهای سال این جمعیت را به عنوان جمعیت میلیونی به خورد ما دادند. خدا را شکر، کم‌کم داریم حساب و کتاب یاد می‌گیریم و با سواد می‌شویم. این هجوم جوانان به دانشگاه‌ها در سال‌های پس از انقلاب خیلی هم بی‌فایده نبوده است. این‌ها که گفتم همه‌اش افکاری بود که در ورزشگاه آزادی از خاطرم می‌گذشت و برای شما مرور کردم.

اما چه شد که امروز به ورزشگاه آزادی آمدم؟ اولین بار است که در زندگی‌ام یک بازی فوتبال را به طور مستقیم در ورزشگاه می‌بینم و همیشه دلم می‌خواست که چنین فرصتی دست دهد. سلمان دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه اصفهان است. او قرار است با راهنمایی من رساله‌اش را درباره نظریات داگلاس نورث (برنده جایزه نوبل اقتصاد) در حوزه توسعه بنویسد و سپس پیامدهای این نظریه را برای ایران استخراج کند. خیلی امید دارم که سلمان یکی از اقتصاددانان نهادگرای عمیق و آشنا به مسائل توسعه برای آینده ایران باشد. سلمان گرفتار یک بیماری ژنتیک نادر است که شبکیه چشم را تخریب می‌کند و به مرور بینایی‌ فرد کم می شود تا نهایتا کاملاً نابینا شود. چند هفته پیش گفت استاد آرزو دارم که پیش از آن که کاملاً نابینا شوم یک بار مسابقه استقلال و پرسپولیس را از نزدیک در ورزشگاه آزادی ببینم. گفتم سلمان بلیط می‌گیرم و با هم می‌رویم. و چنین شد که از صدقه‌ی سر سلمان، من هم امروز برای نخستین بار به ورزشگاه آزادی آمدم.

رنگ من رنگ بنفش است یعنی همه تیم‌های کشورم را دوست دارم. اما سلمان استقلالی خیلی تند است در ورودی ورزشگاه یک پرچم آبی خرید و با خودش به ورزشگاه آورد. همان‌جا دعا کردم که امروز که اولین و آخرین فوتبالی است که سلمان خواهد دید، دستکم تیم استقلال بازنده نباشد تا سلمان با خاطره ای خوش این تجربه را به خانه ببرد.

پیش از ورود به ورزشگاه با سلمان قرار گذاشتیم که فحش‌هایی که به گوشمان می‌خورد را بشماریم. قرار شد من فحش‌های عمومی و سلمان فحش‌های کاف‌دار را بشمارد. خیلی عجیب بود، ما آمده بودیم تا بر اساس آنچه شنیده بودیم با موجی از آدم‌های بی‌اخلاق که یک ریز فحاشی می‌کنند روبه‌روشویم. در طول مسابقه شاید یکی دو مورد فحاشی انفرادی شنیدیم. حتی وقتی پس از مسابقه از ورزشگاه خارج می‌شدیم، در مسیر خروج با آن که جمعیت سرخ‌پوش و آبی پوش شانه به شانه هم حرکت می‌کردند فضا بسیار متین بود هیچ کس نه نیشخندی کرد و نه کلام زشتی گفت. سرخ‌پوش ها مغموم بودند اما آرام، و آبی پوش ها شادمان بودند اما متین. برای من باور کردنی نبود. به گمانم در این مورد به فوتبال جفا شده است. من امروز ورزشگاه آزادی را بداخلاق‌تر از خیابان‌های شهرها نیافتم. اگر می‌شود به زنانمان اجازه دهیم که به خیابان‌ها بروند و خرید کنند و رانندگی کنند، می‌شود به آن‌ها اجازه داد که به ورزشگاه هم بروند.

البته یکی دوبار در طول مسابقه، مثلا وقتی که در دقیقه ۵۳ داور سومین کارت زرد را به بازیکنان استقلال داد، یک بلوک از تماشاچیان استقلال که به گمانم حدود بیست هزار نفر می شدند از جای خود بلند شدند و یکپارچه شعاری موزون که حاوی فحش کاف‌دار بود به داور دادند؛ ولی این شعار، آنقدر موزون و هماهنگ بود که شما اصلا احساس نمی‌کردی که حاوی فحش رکیک است. و البته نظم بی‌نظیر و هارمونی عجیب در فحاشی جمعی برای خودش جذاب و قابل مطالعه است. گویی یک روح جمعی یکباره در آن‌ها فعال می‌شود و آن‌ها را فرماندهی می‌کند و دستورات واحدی به آن‌ها می‌دهد و شعار واحدی برای آن‌ها تولید می‌کند. من در این رفتار (فحاشی موزون جمعی) هزاران آدم با اخلاق دوست داشتنی را می‌دیدم که جدا جدا انسان‌های شریفی هستند اما یک روح جمعی بداخلاق ناگهان در آن‌ها حلول می‌کند و آن‌ها را هدایت می‌کند.

این همان روح جمعی است که به گمانم همواره در فرهنگ ما بوده است و البته در دهه‌های اخیر ما ایرانیان را بیشتر در کام خود کشیده است. چه شریفیم ما ایرانیان وقتی تنهاییم، و وقتی در گروه‌های اندک با هم همکاری می کنیم. اما وقتی تعدادمان فراوان می‌شود آرام آرام یک روح خشنِ بداخلاق در ما حلول می‌کند. این همان روحی است که چهل سال است ما را وا می‌دارد که به همه‌ی جهان فحش بدهیم و برای همه‌ی آنان که دوستشان نداریم آرزوی مرگ کنیم. من میان فحاشی هارمونیک جمعی که امروز در ورزشگاه آزادی دیدم با شعارهای مرگ بر این و آنی که سال‌هاست در راهپمایی‌ها سر می‌دهیم تفاوتی نمی‌بینم؛ این‌ها یک الگوی رفتاری فرهنگی است که به دو شکل بروز می‌کند. مردمانی که امروز در ورزشگاه آزادی دیدم، خیلی شبیه همان‌هایی بودند که سال‌ها در تظاهرات انقلابی – که خودم نیز یکی از شرکت کنندگان در آن‌ها بودم – دیده بودم. بنابراین در بروز این الگوهای رفتاری، مردم عادی را مقصر نمی‌دانم بلکه رهبران سیاسی و اجتماعی و سیاست‌گذاران و مربیان و هدایتگران عمومی را مقصر می‌دانم. به گمان من وجود فحاشی هارمونیک جمعی، چه در سیاست و چه در ورزش، ناشی از بی‌توجهی یا ناتوانی مربیان و مقامات تیم‌ها و ناتوانی سیاست‌گذاران و افراد و گروه‌های مرجع اجتماعی و سیاسی در جامعه‌ی ماست.

در طول مسابقه شاید دو سه دقیقه به آنچه در زمین چمن در جریان بود نگاه کردم. تمام مدت داشتم چهره‌ها را و رفتارها و دینامیک جمعیت را مرور می کردم. همیشه می‌دانستم که فوتبال یکی از سازوکارهای تولید سرمایه اجتماعی است. اما هرگز گمان نمی‌کردم که فوتبال، مولد سرمایه معنوی هم باشد. یعنی همان‌کاری را بکند که موسیقی در دنیای مدرن می‌کند. در جهان جدید، موسیقی و هنر بخشی از وظیفه مذهب در تولید سرمایه معنوی را برعهده گرفته‌اند و من امروز در ورزشگاه آزادی دیدم که چگونه فوتبال با تولید یک روح جمعی،‌ سرمایه معنوی می‌آفریند. و این همان نکته‌ای است که سیاستمداران ما باید به آن توجه کنند. و اینجا بود که به خودم گفتم باید بروم و مقاله «ایدئولوژی فوتبال» را که سال‌ها پیش ناتمام رها کرده ام تکمیل کنم.

محسن رنانی
۱۰ اسفند ۱۳۹۶

پیوندهای مرتبط:
عصر اقتصاد
وکیل ملت
روزنامه بهار
روزنامه ایران
آفتاب یزد
ایسنا 
اعتماد: پاسخی به یادداشت دکتر رنانی

 

 

 

 

نظرات  

0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)الهه اژدری 1397-01-03 03:39
متن بسیار خوبی بود ممنونم به امید روزی که به جای مرگ بر ...... درود بر زندگی برزبان ما جاری باشد و برای همه جهان عشق ایمان آگاهی و صلح بطلبیم
نقل قول
0 # فوتبالبهزاد 1396-12-28 11:55
سلام،نمیدانم چرا با خواندن متن شما بی اختیار بغضم گرفت.ولی یک سئوال در ذهنم شکل گرفت و آن اینکه در این اختلالات رفتاری اجتماعی آیا حاکمیتها بیشتر مقصرند یا مردم؟بعبارتی ان بزنگاههایی که رفتار های جمعی ما باعث آسیبهای بزرگ شدا آیا مردم مقصرترند یا حاکمیتها ‌،این
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)م. سلطانی 1396-12-25 16:51
میخواستم از دوستان مخالف بپرسم که از کجا صاحب چنین حقی شده اند که تصمیم بگیرند چه کسی میتواند وارد ورزشگاه شود و چه کسی نمیتواند
از کجا ؟
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)ایرانی 1396-12-25 16:47
تعدادی از کامنتهای مخالف را خواندم ؛ متاسفانه به جای پاسخگویی منطقی صرفا راه احساس و تعصب را در پیش گرفته بودند که مرا کمی نا امید کرد.
کمی عکاسی خوانده ام به دلیل علاقه
به آن دسته از دوستان که مخالف تحلیل ریاضی آقای رنانی و نحوه ی محاسبه ی جمعیت بودند توصیه میکنم کمی درباره ی لنز تله زوم و موارد استفاده ی آن مطالعه فرمایند
در پایان به دوستان متعصب خود میگویم باورهای درست یا غلط شما واقعیت موجود را تغییر نمی دهد
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)حسن مشهدی 1396-12-18 22:17
سلام خیلی کلامت و دست نوشته و احساست زیباست فقط به نوشته هایت ادامه بده به امید موفقیت شما
نقل قول
+1 # شرافت قلمتان ستودنی ستخالد 1396-12-18 19:17
با درود
دومطلب ازجنابعالی خوندم یکی اعتیاد به قدرت ودیگری مطلب حاضر
شرافت قلمتان ستودنیست پاینده باشید
بااحترامzrewar
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)حسین خان 1396-12-17 23:12
سلام
متن فوق العاده واقع بینانه،ناب ،عاطفی وتفکر برانگیری بود.سپاسگزار قلم زیبایتان هستم.
نقل قول
-2 # هارمونیمحمد شجاعی 1396-12-17 10:56
باورم نمیشود که یک استاد دانشگاه فحاشی رکیک هارمونی را توجیه نماید ! آیا آقای دکتر رنانی مایل هستند که خانواده اشان ( همسر ، دخترانشان و خواهرانشان ) در چنین محیطی حضور یابند !؟ خرید خانمها . پیاده روی در خیابانها و پارک ها و رانندگی نمودن بینهایت با حضور در ورزشگاه متفاوت است ، در اماکن فوق هرگز فحاشی رکیک چه با هارمونی و چه بدون هارمونی و انفرادی وجود ندارد ، اگر آقایان هیجان زده زیپ دهانشان را ببندند مسلما" مسئولین و حتی مراجع تقلید با حضور زنان در ورزشگاه مخالفت نخواهند کرد .
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)احمد 1396-12-16 13:02
بسیار عالی و زیبا بود

موفق باشید
نقل قول
+3 # شهرآورد ورزشگاه آزادیفخری جمشیدی 1396-12-16 10:48
سلام و تشکر . بابت متن زیبا و مغزدار شما. دردی است که در چنین رخداد بزرگی زنان غایب اند.
نقل قول
-3 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)محمدعلی 1396-12-15 14:13
ازحرف حساب می ترسیدچرابه نظرات اضافه نشد؟!
نقل قول
-10 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)محمدعلی 1396-12-15 14:09
بسمه تعالی بنظرم شماهروقت میخواهید جمعیت میلیونی راببنیدباعینک بدبینی نگاه مکنیدوریاضیاتتان ضعیف میشود وانسانها راکه میخواهیدجابدهیددرفضای یک مترمربعی یکنفرراجامیدهیدمگرطول وعرض انسانها چنددرچنداست آقایی که خودتان استادمیدانید!!!یک انسان یک متردریک متراست.من تابحال تحلیلهایتان راندیدیده بودم اگرهمه تحلیل هاهمین طوربی محتوا وغرض ورزانه باشدوای بحال آن جوانانی گوش به حرفهای صدتایی یک شاهی که ارزش نداردبدهندعمرشان بفناست!!!آیافکرکردیدبالاخره آخرتی هست حساب کتابی ؟!!جواب ساعتهاعمری ازاین انسان هاهدردادیدوآنهارابه انحراف کشاندیدبایدحساب پس بدهید؟!!قرآن خوانده اید؟!میگویداگرکسی به اندازه ذره ای خدمت یاخیانت کرده باشد پاداش یاکیفرش راخواهددید؟!!اینجاست که میگویندیک ساعت فکرکردن ازهفتادسال عبادت بالاتراست یاازعبادت ثقلین (جن وانس) بلاتراست.چه فکرمیکنید؟!ازمن به شمانصیحت برگردیدبه آغوش این ملت فداکاروازخودگذشته که تاپای جانشان پای آرمانشان ایستاده اندوازآن دفاع میکنند.والسلام علی من الطبع الهدی.
نقل قول
+2 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)فرزانه 1396-12-15 07:32
نوشته شما چشمان مرا هم خيس كرد.
نقل قول
0 # كميت و كيفيت، مسئله اين استر.ماني 1396-12-14 22:43
نكته ظريفي است كه كميت را در ابراز يك عقيده ملاك تحليلتان قرار گرفته... اين نكته را نيز مد نظر قرار دهيم كه همانطور كه اقليت نمي‌تواند، اكثريت هم باعث درستكاري و رستگاري نمي‌شود. فاذاجتمعوا ضروا-هنگامي كه جمعيت انباشته شود ضرر و زيان مي‌رساند. –رك تفسير نهج البلاغه علامه جعفري –گاهي اكثريت چنان بوده كه به قول نوريزاد مردمي گول و گنگ و خواب كه اين انقلاب را بوجود آورد و نتيجه‌اي چنين اسفبار آورد. تفاوت در علم و اخلاق و بيداري انساني است. ملاك ما بايد حق باشد؛ چه اكثريت چه اقليت. گاه اقليتي يا اكثريتي بيدار، شكوفايي انساني ببار مي‌آورد؛ و بالعكس.
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)من 1396-12-14 11:13
یک جامعه ایدئولوژی زده که فوتبال را ابزار سلطه و سوزاندن پرچم را نشانه استقلال بداند ، فکر میکنم صحبت کردن از توسعه در چنین جامعه ای امری بی فایده باشد ...!
در ضمن از نگاه ژرف و خاصتان نسبت به این مسابقه و سایر پدیده های اجتماعی را نشانه درک عمیقتان میدانم پاینده باشید ‌
نقل قول
+1 # سپاس فراوانحبیب 1396-12-13 22:14
جناب آقای دکتر رنانی
با سلام وعرض ادب:
از خواندن نوشته زیبایتان که در کمال سادگی، لایه ای از واقعیت های ورزش فوتبال ومسائل اجتماعی را بیان نمود، لذت بردم.
نقل قول
-8 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)صبور 1396-12-13 17:45
سلام .. من تصمیم ندارم مطلب بالا را خطاب قرار دهم . ولی حقیقتا از یک انسان که خود را شریف و تحصیل کرده میداند بعید میدانست که با یک عینک مکدر دست تحلیل بزند. افسوس
جناب روشنفکر بدانید ترک و فارس بلوچ و ترکمن و.. اینها همه در صحنه بون تا شما در امنیت تحصیل کنید و فرصت نوشتن داشته باشید.
نقل قول
+3 # #سپاسمحمد صادق 1396-12-13 10:26
من فکر میکنم دوستانی که خیلی انتقادی نگاه میکنند و به حرف دکتر اعتراض جدی دارند بایستی دقت بیشتری کنند. شعارهای نژاد پرستانه، شعار نیست بلکه یک مساله اجتماعی است. همه ما میدونیم که آذری زبانها جمعیت زیادی در تهران دارند و شعارهای نژادی هم که ورزشگاه داده میشه نشانگر دشمنی نیست بلکه نشان از یک مساله اجتماعی دارد که بایستی به آن پرداخته شود، همانطور که در تبریز هم شعارهایی داده میشود ولی اینها حاکی از نفرت و جنگ نیست. و بهتر است مسائل زمین فوتبال را به خارج آن نکشانیم، البته برخوردهای قومیتی و نژادی در ورزش همه جای دنیا محکوم است و مستوجب جریمه.
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)حسین 1396-12-13 01:10
با سلام
متاسفانه یا خوشبختانه من زیاد اهل نوشتن نیستم و کوتاه فقط عرض میکنم که بسیار از این متن پر مغز لذت بردم.
سپاس
شاد و سلامت باشید
نقل قول
+2 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)منصور 1396-12-13 00:04
بنده از شاگردان استاد قاراخانی بوده ام و همچنان با ایشان در ارتباط.
بسیار بسیار از شما تشکر میکنم که ایشان را به آرزوی خویش رساندید.
به امید روزی که بانوان هم بتوانند فضای استادیوم را درک کنند...
خسته نباشید یا حق
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)ساسان 1396-12-12 23:57
سلام آقای رنانی...من با تحلیل شما موافقم و از جهت مناسبی به موضوع پرداختید
نقل قول
+2 # جالب بود!سوفيا 1396-12-12 22:00
من هيچ وقت از اين منظر به فوتبال نگاه نكرده بودم.
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)پریسا 1396-12-12 14:31
"اگر می‌شود به زنانمان اجازه دهیم که به خیابان‌ها بروند و خرید کنند و رانندگی کنند، می‌شود به آن‌ها اجازه داد که به ورزشگاه هم بروند." این ادبیات قیم مابانه را از کجا آورده اید؟ مشمئز کننده است. اجازه ای در کار نیست، محرومیت از حق با اجازه دادن فرق دارد. متاسفم که با ادعای تحصیلکردگی حتی نمی توانید جمله بندی مناسبی برای دفاع از حقوق زنان انتخاب کنید.
نقل قول
0 # روز قشنگ ازادىكريم سرخ 1396-12-12 14:02
با سلام استاد رنانى،
در ابتدا با اشتياق بدنبال يك گزارش ورزشى شروع به خواندن مقاله شما كردم، ورقته رفته ، چشمان تر هم به اين شوق واشتياق افزوده شد ! و تا آخر اين مطلب را خواندم، روح اين توپ بادى در تمام مقاله حضور دارد ،بدون جسم وى ! در انتظار گودوو!
يك انتقاد و آنجا كه زنان را از بالا ميبينيد، وان " اگر مى شود به زنانمان اجازه دهيم كه به خيابانها بروند....." ميباشد
شاد و تندرست باشيد
نقل قول
0 # ایدولوژِی فوتبالرضا کیانی 1396-12-12 13:21
با درود فراوان
جناب دکتر از متن زیبا و نگاه های متفاوت شما ، لذت بردم وقتی در پایان نوشته دیدم که ا ایدولوژی فوتبال بنویسید. سال هاست از نگاه ایدولوژیک در حوزه های مختلف هزینه های سنگین پرداخت می کنیم . پدیده فوتبال به تنهایی ثابت می کند که نگاه ایدولوژیک ، نگاهی پر خطا و پر هزینه است بقول دکتر سروش وقتی دین بسیار فربه تر از ایدیولوژِی است بطور حتم در دنیای مدرن امروزی ، فوتبال هم بسیار بسیار فربه تر از هر نوع ایدولوژی است...
جناب رنانی همواره آرزوی سلامتی برایتان دارم
نقل قول
+3 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)رحیم 1396-12-12 11:56
جناب دکتر رنانی عزیز که من یکی از کسانی هستم که همیشه نوشتهها و گفته های شما را دنبال میکنم فوتبال را از منظر دیگر هممیتوان دید که این فوتبال حرفه ای که امروزه در دنیا جریان دارد محصول نظام سرمایه داری است که برای پیشبرد اهداف نظام سلطه ایجاد شده که در آن به بازیکنانی که شاید بعضی هایشان حتی 5 کلاس سواد ندارند و به غیر توپ بازی هنری ندارند دستمزدهای افسانه ای پرداخت میشود.
نقل قول
0 # روز قشنگ آزادیسامت 1396-12-12 11:33
جناب رنانی سلام،
با مطالعه مطلب بالا یادی از دوره دانشجوئی نمودم. اگر فراموش نکرده باشید در آن زمان جنابعالی حضور میلیونی در راهپیمائی‌ها و نماز جمعه را دلیل بر حمایت اکثریت مردم از نظام می‌دانستید که من متعرض شده پیشنهاد نمودم یکبار به ورزشگاه آزادی بروید و جمعیت یکصدهزار نفری را از نزدیک مشاهده نمائید تا متوجه شوید یک میلیون نفر یعنی چه . لذا از دانشجوی محترمی که پس از سی سال این مهم را برای شما فراهم نمود متشکرم.
در این نوشتار اظهار داشتید یکبار نمازگزاران تهران را شماره نموده و تعداد حاضرین را حداکثر چهل هزار نفر برآورد نموده‌اید. نمی‌دانم قبل از مباحثه فی‌مابین این سرشماری را انجام داده و کتمان می‌نمودید و یا بعد از آن مجادله اینکار توسط شما انجام شده و این موضوع را با تاخیر بیش از سی سال در یک مقاله عنوان می‌نمائید.
در هر صورت تمام افرادی که از ابتدا به نحوی در اداره امور کشور نقش داشته و یا حامی جریان مذکور بودند باید به تاسی از فقیه عالیقدر به اشتباهات گذشته خود اعتراف و طلب مغفرت نمایند تا مردم به صداقت گفتار آنان اعتماد کنند.
با آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون برای جنابعالی
نقل قول
-2 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)سعیدی 1396-12-12 10:20
سلام. وقتی از تحلیل علمی دور‌ شدید و جهت گیری ذهنی خود را بر نوشته تان و بر مشاهدتان قالب کردید، متاسف شدم که قلم خوبتان نتوانست آنچنان که باید نورافکن حقیقت باشد. از این که شعار موزون رکیک به نظرتان جالب آمده تعجب نمیکنم! زیرا نمی‌خواستید از هیچ فرصتی برای کاشتن منظورتان در ذهن مخاطب بگذرید
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)دکتر حمید شهانقی 1396-12-12 10:00
جناب رنانی سلام
و اما اینکه شعارهای نژادپرستانه «مرک بر ترک» طرفداران هر دو تیم پایتخت که به قول شهریار بزرگ، باید اهل معرفت باشند، را نشنیدید یا صلاح دانستید که نشنوید؟!
پرتاب سنگ و انفجار ترقه ها را از هر دو طرف و بدبختانه در حضور رئیس فیف، ندیدید یا صلاح نبود ببینید؟!
از فردی مثل شما بعید بود و هست که چنین ناقص و الکن به تحلیل فوتبال ایران بویژه پایتخت بپردازید. هر چند با بخشی از مطلبتان در خصوص جمعیت حاضر موافقم.
نقل قول
-1 # گنجایش نفر بر مترسعید 1396-12-12 09:44
سلام
درست است که تظاهرات میلیونی نیست
با کادر بسته گرفته می شود و.....
اما استاد هر مترمربع بیش از یک نفر گنجایش دارد....
مطالب نوشتاری بسیار تامل می‌خواهد
نقل قول
0 # شعارهای رکیک جمعی یک «مساله اجتماعی» و نه یک مساله اخلاقی فردیسیاووشگرد 1396-12-12 09:40
با درود و عرض ادب، ،به نظر می رسد نکته محوری و اصلی نوشتار جناب رنانی این عنوان باشد و کارکرد آن و تاثیر و حواشی مرتبط با آن که در متن هم ذکر شده است.ندیدن این مورد در طی سالیان بسیار و در رژیم های سیاسی متفاوت امری قابل تامل است و مقایسه آن با رفتار جمعی همسایگانی رقیب که قرنها انها را در مقایسه با تمدن و فرهنگ خود فرودست می پنداشتیم و انها ظرف یک روز این دشواری را در متن جامعه خود حل کرده و از آن به نوعی با سرعت گذشتند! توصیه می شود جناب رنانی در خصوص چرایی این پدیده و تفاوت نگرش و حل آن در جوامع عربی خاصه عربستان سعودی و امارات متحده عربی متنی تهیه و منتشر نمایند.پدیده اشاری راهپیمایی ها نحوه اجرا،استفاده و کارکرد ان در ایران و جهان نیز شایسته توجه و بررسی جداگانه ای است. چه بسا این امر در غیاب حضور پایا و موثراحزاب در نظامی مردم سالار و نحوه تصمیم سازی و تصمیم گیری در خصوص طرح، مواجهه و حل برخی از معضلات و مشکلات متداول جمعی در جامعه هزار دستانی ایران،راهگشا باشد. در نهایت اینکه آیا برخی از تعارض و جدال های موجود جامعه ناشی از اعمال نوعی مدیریت شبیه به تجربه نظام ملوک الطوایفی ایران نیست که به نظر می رسد عناصر متشکله آن درنهان خانه اندیشه اغلب ما ایرانیان،حاکم، جاری و ساری است؟...
نقل قول
+2 # تفاوت واقعی و اصلیبولوت اؤزگور 1396-12-12 09:22
‍ ‍ ‍ پیام واضح استادیوم سهند و آزادی/حسن کریمزاده

-گابریل گارسیا مارکز نویسنده افسانه ای آمریکایی لاتین و دارنده جایزه نوبل ادبی می گوید فوتبال هرکشور با همه مشخصه هایش نشانی از آینده هر کشور می تواند باشد.
-قبل از اینکه حصار تحمیلی دیوار برلین بریزد ساکنان برلین شرقی به سمت غربی آن کلی زباله می ریزند در مقابل ساکنان غربی برلین از رایحه های خوشبو گرفته تا تن ماهی و دیگر تنقلات متعارف به سمت شرقی تحویل می دهند فقط روی هر بار می نویسند هرکس از آنچه دارد می بخشد.
- در دربی روز دهم اسفندماه میان تیم پرسپولیس و استقلال تهران در استادیوم«آزادی»شعار «مرگ بر ترک» سر داده شد و کما فی السابق از طرف صداوسیما هم پوشش داده شد.
-همزمان در جریان مسابقه تیم تراکتور سازی تبریز و تیم پیکان تهران در استادیوم«سهند»تبریز هواداران شعار دادند«آنا دیلده مدرسه/اولمالیدیر هرکسه» کما فی السابق صداو‌سیما سانسور کرد.
منظور؟
-از کوزه همان تراود که در اوست.

-از گابریل گارسیا گرفته تا جریان ساکنان برلین و این ضرب المثل فارسی شاید هیچکدام نتواند به مانند این تک بیت نادر الهی شاعر شهیر آذربایجان پیام واضح استادیوم «سهند تبریز و آزادی تهران» را منعکس دهد:
...
دانیشدین سوزونو بیلدیم
سوز اورگین آینا سیدیر

آری شعار «مرگ بر ترک» آیینه دل نژادپرستان و طلب تحصیل به زبان مادری آیینه دل ماست.
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)بوتیمار 1396-12-12 09:01
اینکه از نوعی فحاشی دسته جمعی و رکیک اما هارمونیک در فوتبال تمجید شود به نظر من هم چندان درست و یا اخلاقی نیست ولی شباهت این کنش با تعبیر جناب رنانی از شعارهای رکیک ، فحاشی و برچسب زنی های متداول در خلال گرد هم آیی های سیاسی اجتماعی، انکار ناپذیر است. مشکل هر دو جریان سو استفاده از احساسات برانگیخته عوامی است که کاربری به تندی آنها و نیز 99 درصد جمعیت انسانی دنیا را به گله تشبیه کرده اند. نمی دانم داوری نسبت ایشان نسبت به نقش خود در انچه نظام گله داری جهانی نامیده اند چیست؟ مودبانه تر است که این پدیده را کنترل شکل و جهت دهی از پیش طراحی شده برونداد "افکار جمعی توده ها" بنامیم کاری که در همه نظامات جهانی حتا در پیشرفته ترین انها نیز کم و بیش اعمال می شود و نتیجه مهم آن اقناع شدن توده ها نیست بلکه کنترل جریان قدرت و ثروت جمعی تا حد و مرز اضمحلال آن است. سرگرمی هم در کل تغافل نیست همانطور که قرار نیست کارکرد جدی تعالی عقل و ایمان را داشته باشد. با تعبیر سرمایه معنوی جناب رنانی و نهاد ایجاد کننده یا مسئول آن و یا اینکه به تعبیر جناب اردبیلی کارکرد فوتبال را مسئول موقت و جزیی انسجام اجتماعی بدانیم یا بنامیم هم موافق نیستم.کارکرد خاص سرگرمیها،شاید به نوعی تخلیه هیجانات درونی و انباشته گروه های هدف باشد و به نوعی محدود سازی و تخلیه کنترل شده و جهت دار این هیجانات به نحوی که منجر به آسیب اجتماعی نشود و آن یک درصد مکنده همه سودهای جهان را نیز برخوردارتر نماید که در ایران ترکیب مدیریت عالی و بهره مند از این نوع خاص و وارداتی سرگرمی نیز شایان تامل و تحقیق است...
نقل قول
-7 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)حسین 1396-12-12 08:33
با سلام ابتدای مطلب شما شعفی در من ایجاد کرد که ازجمعیتی دفاع کردیدکه برای یک تفریح سالم دور هم جمع می شوند ویک نماهنگ همدلی را به نمایش می گذارند ولی به واسطه بی ادبی تعداد اندکی این جمعیت مورد قضاوت بد قرار گرفته بودند
...اما آقای به اصطلاح دکتر که خودتان را دراین قضاوت پشت سنگر ترحم به شاگرد روشن دلتان مخفی کردید بسیار از فهم یک دکتر جامعه امروز تاسف خوردم که 40سال مبارزه با استکبار ستیزی ملت فهیم ایران راکه ثمره آن آزادی بود که روز جمعه شما در اسم آن ،درگوشه ای در جمعیت استقلال نشستید وبسیار مکارانه آن صحنه های حماسه و استقلال طلبی را به چالش کشیدیدوازنماهنگ 40ساله آزادی خواهی به صحنه زشت فحاشی تعبیر کردید من هم امروز مانند شما از دولتمردانمان گلم مندم نه به دلیلی که شما گله کردید بلکه به این دلیل که به شخصی که اینقدر چشم واقع بینی او کور شده فقط به واسطه پاس کردن چند واحد درسی مدرک دکتری میدهند
حرف آخر :آقای محسن رنانی بنده دعاگوی شاگرد عزیزتان برای شفای چشم سرشان هستم ولی نگرانی من بیشتر از کوری چشم
عقل شما وهمه کسانی است که عقیده شمار راتاییدکردند وبرای شفایتان حتما با احساس بیشتری دعا خواهم کرد
ارادتمند ایرانی
مسلمان غیرتمند
حسین نیکوئی
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)علی 1396-12-12 08:30
آقای دکتر شاید از دیدن این کلیپ رو هم لذت ببرید.

http://video.varzesh3.com/video/162374/%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B4-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85-%D8%AD%D9%82%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)مهدی هاشملو 1396-12-12 08:11
دیدگاه جالب و خواندنی بود
با ارزوی بهترین ها
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)ریحانه 1396-12-12 07:04
باسلام،بسیار لذت بردم،به امید روزی که همراه با همسر و فرزندم این هیجان را تجربه کنیم.
نقل قول
+1 # فوتبالفزیبا 1396-12-12 01:56
احسنت به تگرش زیبای شما از فوتبال
کاکاش همه میتونستن اینقدر زیبا
نگرششون رو در مورد مسایل زیبا
بیان کنن فوق العاده زیبا بود
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)کاشانی از مشهد 1396-12-12 00:57
استاد رنانی عزیز
مقاله زیبایی بود
من زن هستم و در کشورم فکر نکنم بتوانم در ورزشگاه بازی فوتبالی را شاهد باشم .
و کاش نگرشها تغییر کند تا من هم بتوانم در جامعه به امنیت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و...برسم

امیدوارم دانشجویتان بزودی سلامتی شان را بدست بیاورند
استاد از اینکه قلم توانایتان را برای انسانیت بکار گرفته اید قابل ستودنید .
فرهنگی بازنشسته
کاشانی
نقل قول
0 # میلیوناحمد 1396-12-12 00:25
در پاسخ به این اظهار نظر جاوید:
نوشته شامل واقعیت ها و تحلیل های خوبی بود. اما گاهی هم با واقعیت فاصله میگرفت. مثلا در راهپیماییها از صبح ساعت ٨ یا ۹ تا حدود ۱ بعد از ظهر جمعیت های مختلفی می آیند و می روند پس عدد ۵۰۰ هزار را باید رو یا سه برابر کرد. پس فاصله م آزادی تا م امام حسین بعید نیست یک و نیم میلیون جمعیت حاضر شوند. اگر جمعیت شهرهای دیگر را نیز لحاظ کنیم، چه بسا به۱۴ میلیون برسد. ا به ویژه که فاصله بین نفرات گاهی کمت ر از ۱ متر ت.

و همین فوتبال را ده ها میلیون نفر از تلوزیون تماشا می کنند !!
نقل قول
+1 # فوتبال و نقش آن در تخلیه احساسات منفی و مثبت به صورت جمعیسودابه امیری 1396-12-11 23:46
جالب بود برایم که تا به حال دکتر رنانی به فوتبال نرفته بودند. البته ما که اگر بخواهیم هم نمیتوانیم در استادیومها حضور یابیم. نظراتشان مثل همیشه متفاوت بود. سپاس
نقل قول
+1 # روز قشنگ آزادیآزاده رفیعی 1396-12-11 22:09
بادرود و سپاس ؛ نگارش شما استاد گرامی در برقراری پیوند اقتصاد و موضوعات اجتماعی که با قلمی روان بیان شده تحسین برانگیز است و مرا یاد سخنان یکی از اساتید دانشگاه علامه می اندازد . استاد اقتصاد خرد 1 که همیشه این موضوع را به ما یاد آوری می کردند که از این پس دیگر با عینک اقتصادی به موضوعات اجتماعی بنگرید ...... اگر می خواهید اقتصاد دان شوید نه یک اقتصاد خوان . خداوند توفیق درک عمیق اجتماعی - اقتصادی را به ما دانشجویان بدهد و به شما استاد گرامی در راهی انتخاب کرده اید یاری رساند
نقل قول
+1 # سپاسگزاریمحمود 1396-12-11 21:34
درود بر شما استاد بزرگوار
آرزوی سلامتی برای شما و دانشجویتان دارم.
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)سعید 1396-12-11 21:13
سلام استاد
مطالب و دیدگاه شما را رد نمی کنم ولی نیک می دانید که نباید با برخی مقوله ها صرفا کمی برخورد کنیم !
نقل قول
-4 # ورزشاردبیلی 1396-12-11 20:01
باسلام... وقتی استادی تصمیم می گیرد سوگیری کند با عشق و علاقه از فحش دسته جمعی، تمجید می نماید و آنرا در تراز استکبارستیزی یک ملت می بیند. اینجاست که علم توسط نق زنی سیاسی، آلوده می شود. اینکه فرصت های مدیریت اجتماعی را در ورزش دیده اید با شما کاملا" موافقم. اما در سطح کلان، اعتقاد بنده این است که ورزش در نظام گله داری جهانی، خیلی دقیق عمل می کند. چه چیزی 99 درصد را به گله تبدیل کرده و 1 درصد همه سودهای جهان را می مکند؟ یکی اش همین ورزش و صنعت مترتب بر آن است. آیا تماشای فوتبال عقل و ایمان انسان را ذره ای به سمت تعالی تکان می دهد؟ هرگز. اصلا" سرگرمی یک سیستم تغافل است. فقط می توانیم مسیولیت های جزیی انسجام اجتماعی را بصورت موقتی بر گردن تماشای فوتبال بگذاریم که آنهم آنقدر سطحی است که نمی توانیم اسم سرمایه معنوی را برآن بگذاریم.
شما خیلی دوست دارید حرف جدیدی بزنید اما این نباید منجر به تحقیر و تخریب ابعاد دیگر سرمایه معنوی بشود.
هیچ وقت فراموش نکنید که مسایل اجتماعی خاورمیانه با آن سوی آب ها کاملا" متفاوت است. شما اگر خانم ها را به ورزشگاه ببرید به هم لولیدن های سالن های تاریک کنسرت ها را به جلوی آفتاب می برید و فوتبال به طور کامل در حاشیه می ماند.
نکته دیگر اینکه متوجه نشدم که شما چه مشکلی با واژه جمعیت میلیونی داشته اید؟ از شما انتظار داشتم که ظاهربین نباشید و محتوا را ببینید. وقتی 100 نفر علیه مستکبر ظالم خونخوار به پا می خیزند و در خیابان راه می افتند اگر شما محتوانگر باشید ارزش حرکت اینها بیشتر از 90 هزار نفر افراد غرق در احساسات بیهوده ورزشگاه است.لطفا" اینجا نیشخند نزنید و به وزن شهید حججی فکر بکنید.
بااحترام
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)منیژه 1396-12-11 19:50
با سلام خدمت استاد محترم، من با نوشته شما گریستم. نه فقط به خاطر سلمان که آنروز آمده بود با همراهی شما آخرین فوتبال را تماشا کند، به خاطر نوشتار زیبای شما که واقعیت های یک موضوع اجتماعی را با نگاه قشنگتان ترسیم کردید
نقل قول
0 # یاداشتی برای دکتررنانی دوست داشتنیسیدعباس حسینی 1396-12-11 19:47
باعرضه سلام خدمت دکتر رنانی
فقط خواستم شمارو تحسین کنم برای نوشتن چنین متنی.خود من اصلا اهل مطالعه نیستم و حتی متنهای چند خطی را نمیخونم.ولی متن شما من این وا داشت که پایان این یاداشت چطور پیش خواهدرفت.واقعا من هیچ وقت از این جمله به ورزشگاه آزادی نگاه نکرده بودم.بااینکه چند باری به ورزشگاه رفتم.ازتون خواهش میکنم من و امسال من ودر جریان نوشته ها تون قرار بدید.با آرزوی سلامتی برای شما و سلمان عزیز
والبته با آرزوی ملاقات شما والبته سلمان دوست داشتنی.موفق باشید یاعلی
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)اصغر 1396-12-11 19:30
درود بر استاد رنانی. سپاس برای متن آموزندتون
نقل قول
0 # باسلامفریبا 1396-12-11 19:15
واقعا متن زیبایی بود سپاسگزارم از متن ونگاه متفاوت شما به فوتبال که انسان را به تفکر وامیدارد
نقل قول
0 # نفدخیرخواه 1396-12-11 17:38
به نظر من، که دانش زیادی در علوم اجتماعی ندارمف از دیدگاه واقع بینانه تری فوتبال را صنعت مبارزه گلادیاتورهای مدرن می بینم و با توجه به توصیفی که شما از اولین دیدارتان از استادیوم محل برگزاری آن کردید بیشتر شبیه به مبارزه گلادیوتارها به منظور تخدیر اذهان عمومی و تخلیه و هدایت احساسات نهفته و سرکوب شده مردم در مسیری هدایت شده می نماید، به طوری که آسیبی به حاکمان و گردانندگان صنعت میلیاردی این گلادیاتورهای مدرن از سرمایه مادی و معنوی اجتماعی نرساند و به مدد رادیو و تلویزیون و شبکه های اجتماعی و ماهواره ای در سطح ملی و فراملی پخش شود و عموم مردم کار و زندگی شان را برای دنبال کردن آن تعطیل کنند، بدون اینکه هیچ نفع شخصی یا اجتماعی از آن ببرند.
نقل قول
0 # روز قشنگ آزادی.....حسین 1396-12-11 17:34
باسلام ودرود برشما قلمتان پاینده باد
اشاره به وحدت درفوتبال وآفرینش روح معنوی واینکه باتشکیل تیم های فوتبال محلی این تولید وآفرینش رو به تمامی جامعه منتقل کنیم بسیار ستودنیست واینکه فضای ورزشگاه اون فضای منفی غلو شده نیست ومیتوانیم بانوان ایرانی را هم دراین تولید معنوی مشارکت داده وسهیم کنیم قابل تأمل است وکاش مسؤولین مادر ورزش بیشتر به جنبه همگانی آن اهمیت میدادند تا جنبه سیاسی...
نقل قول
+1 # روز قشنگ آزادی فرشاد 1396-12-11 17:12
به این لینک هم سر بزنید تتا بدونید فوتبال چیزی بیشتر از فوتباله

http://video.varzesh3.com/video/162374/%D9%87%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B4-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%B3%D9%84%D9%85-%D8%AD%D9%82%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)یوسف 1396-12-11 15:56
بادرودوتحیت بسیاربسیارزیبا برای اولین بار بود ورزش فوتبال رابانگاه زیبای یک قلم سیاسی وجذاب وبامحتوا نگاه میکردم
نقل قول
+1 # بیانصبا 1396-12-11 15:45
مطلب خوب بود،خصوصا که که از پنجره ی دیگری به موضوع نگاه شده، کمی شتابزدگی در ان است مثل نزدیک شدن به دقیقه ی ۹۰ و البته با امید به وقت اضافه.....
نقل قول
-1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)عباسیان رضا 1396-12-11 15:27
در پاسخ به این اظهار نظر بنده خدا:
سلام قشنگ‌بود.پاینده باشید.
فقط علیه را لطف کنید بدون بر بنگارید چون خود علیه ضد است ونیازی به کاربرد بر پیش از آن نیست.
خدا را شکر عالی با پیشوند بکار نبرده اید .سالم وشاد باشید.

سلم جناب دکتر ،انظار دارم ادام دههید وما را به فیض برسونید عباسیان
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)رضا 1396-12-11 15:23
سلام و عرض ادب
امیدوارم پاینده باشید.
شما از سرمایه های مردم هستید و باعث افتخار.
برای شجاعت و صراحت کلام شما احترام فراوان قائلم.
سپاس
نقل قول
+1 # فوتبال،ارتباط جمعی،خرد جمعیمسعود تیموری 1396-12-11 15:17
با سلام خدمت استاد رنانی
مقاله بسیار زیبا و اموزنده ای بود.
از انجایی که بنده دورادور با شما اشنایی دارم و برادر بنده افتخار شاگردی شما را دارد مطالب شما به دست من میرسد و تا جایی که بتوانم از انها استفاده میکنم و می کنم. روانشناس معروف گوستاو لوبون بود که در راستای مهمترین خصوصیات انبوه خلق از پنج مورد زیر نام میبرد: ۱-وحدت روانی انبوهها، به صورتی که هیجانها، باورها، تفسیرها، اعمال یکسان و یکپارچه ای که منجر به اعتقادات جزمی و احساس قدرت شکست ناپذیری و عدم مسئولیت می شود را موجب می گردد. ۲-تحت تاثیر هیجانهای ناگهانی، افراطی، عمیق و متغیر قرار دارند. ۳-منطق جمعی، ساده، ظاهری ، فوری و ضربتی دارد. ۴-هیجانها و عقاید قابلیت تکثیر و تقویت فراوان دارد. ۵-وجود رهبران یا افرادی که دارای وجهه هستند بر شکل گیری انبوه خلق موثر.
بنده از علم اقتصاد توشه ای ندارم اما اعتقاد بنده این است که اقتصاد یعنی هنر خلق خردی جمعی در بستری فردی که بتوان از تک تک ظرفیتهای فردی برای بهروری جمعی استفاده نمود.ایا نظام ما پتانسیل فوتبال بعنوان جمعی ترین رویداد اجتماعی درک کرده؟
تاریخ گواه میدهد فرهنگ و اقتصاد از هزاره سوم قبل از میلاد در هم تنیده شده اند.
از فوتبال به عنوان مربع علم،اقتصاد،ورزش و فرهنگ در اروپا یاد می شود.حال ما در جامعه خودمان کدام جنبه را مهمتر شمرده و در کدام جنبه موفق تر بوده ایم؟
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)جاوید 1396-12-11 14:47
نوشته شامل واقعیت ها و تحلیل های خوبی بود. اما گاهی هم با واقعیت فاصله میگرفت. مثلا در راهپیماییها از صبح ساعت ٨ یا ۹ تا حدود ۱ بعد از ظهر جمعیت های مختلفی می آیند و می روند پس عدد ۵۰۰ هزار را باید رو یا سه برابر کرد. پس فاصله م آزادی تا م امام حسین بعید نیست یک و نیم میلیون جمعیت حاضر شوند. اگر جمعیت شهرهای دیگر را نیز لحاظ کنیم، چه بسا به۱۴ میلیون برسد. ا به ویژه که فاصله بین نفرات گاهی کمت ر از ۱ متر ت.
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)خسرو 1396-12-11 14:47
به جناب سلمان تبریک بگید بابت برد تیم محبوبش
و مقاله جالبی بود ازتون تشکر می کنم
نقل قول
0 # حاصل متجاوزاز40سال حضور فیزیکی در ورزشگاه هاعباس حافظی 1396-12-11 14:28
سلام. استاد. برای مدیران وفر هنگ سازان فوتبال کشورم بعنوان یک ورزشی آرزومیکنم کموفق شونداین جوناامن اخلاقی رابابرنامه ریزی ظریفی ازور شگاههای ماحذف نمایند.
نقل قول
+1 # نگاه خاصسعید 1396-12-11 13:53
با عرض سلام بر آقای دکتر رنانی عزیز بنده نوشته های شما را در فضای مجازی میخوانم و بسیار از افکارتان و شیوه بیان آن لذت میبرم . بارها بازی فوتبال را دیده ام و به مفسرین آن گوش داده ام ، اما این نگرش خاص و قابل تٲمل شما برایم تازگی داشت و لذت بردم ، به امید اینکه سیاستمداران هم، قدرت بالقوه استادیومها را ببینند و از آن استفاده بهینه کنند .
نقل قول
+1 # ورزشگاه آزادیزهرا کریمی 1396-12-11 13:51
همکار گرامی از خواندن متن لذت بردم
در عین حال خوشحالم که با آقای قره خانی بازی را تماشا کرده اید.
تندرست و شاد باشید
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)مهرزاد ازقندي 1396-12-11 13:48
درود فراوان خدمت جناب رناني گرامي
ابتدا تاسف خودم را عرض مي كنم از برداشتهاي قليلي از هموطنان كه چنين نوشتاري اجتماعي و فرهنگي را با عينكي سياسي و جناحي قرائت و نقد مي كنند و جوهر زلال و صميمي متن را با واژه هايي اغشته به كينه و بغض خفته، حال عامدانه يا ناعمدانه مكدر مي سازند
سپس تقدير مي كنم از نگاه ويژه استاد رناني كه شيوه اي از مهندسي اجتماعي را به شكلي استادانه دنبال كرده و فروتنانه به جامعه وبازده ي ما عرضه مي نمايند
دست مريزاد استاد
پايدار و اميدوار باشيد
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)محمود 1396-12-11 13:42
خواندن متنهایی از این دست کمک میکنه آدم در هر موضوعی زاویه دید خودش رو تغییر بده تا بتونه جهان رو طور دیگه ای ببینه
برای سلمان آرزوی سلامتی میکنم و آمادگی دارم تا از طریق فرادرمانی بهشون کمک کنم این میتونه برای شما که همواره سعی در کشف زوایای دیگر امور دارید موضوعی برای تحقیق و جذاب باشه جناب رنانی عزیز
نقل قول
0 # نگاه زیبا به آزادیمهرزاد 1396-12-11 13:38
مقاله بسیار جامعه شناسانه، روانشناسانهو کاملا حرفه ای بود. لذت بردم
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)زهرا 1396-12-11 13:30
بسیارنگاه عالی وقابل تعمقی بود.سپاس فراوان
نقل قول
0 # مطلب شما جالب بودزهرا کوثری مهر 1396-12-11 13:26
مطلب شما مالب بود روی طرز تفکر و برداشت من در مورد جمعیت حاضر در ورزشگاه اثر گذاشت و با این بد اخلاقی که گهگداری در جمع شاهدیم هم موافقم و امیدوارم به رفع آن کمک کنیم
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)جلال آزمون 1396-12-11 13:26
فوتیال هم در ایران سیاسی شده هست ، سیاست ما عین دیانت ماست
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)شيوا 1396-12-11 13:19
جناب اقاي رناني من هم مانند دوستاني كه از قلم شيوايتان تعريف كردن متفق القول هستم ولي با اينكه علاقه اي به فوتبال و حواشي ان ندارم ولي كاش در مورد بانواني كه مشتاقانه ارزوي حضوروديدن بازيها را از نزديك دارن بيشتر مينوشين كاش مينوشتين كه اي كاش اقايان هم درگرفتن اين حق كوچك براي بانوان همراهي ميكردن و تا زماني كه بانوان در ورزشگاه حضور نيابن انها هم اين حق را از خودشون دريغ ميكردن و پا برروي دل خود ميگذاشتن نبايداين بار فقط بر دوش بانوان باشد اين حق كوچك همراهي اقايان را هم ميطلبد
نقل قول
+1 # قدر دانی و ابراز محبتمجتبی نیکوکار 1396-12-11 13:18
استاد عزیز.
بارها به مناسبت های مختلف مطالب شما رو خوندم.خیلی زیبا و متین مینویسید.از شما ممنونم.
دوستی میگفت:داشتن اندیشه یک چیزه,و بیان مناسب برای آن اندیشه چیز دیگری است.
شما هر دو را به خوبی دارید.زاویه نگاه و تحلیلهای خرد پسند شما رو میپسندم.و برای شما آرزوی سرافرازی و شادکامی دارم.یا علی.
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)رضا عزیزپور 1396-12-11 13:16
سلام خیلی عالی بود وقتی مطلب جنابعالی را مطالعه کردم تصمیم گرفتم حتما در بازی بعدی پرسپولیس واستقلال شرکت کنم
نقل قول
-6 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)مهدی 1396-12-11 13:16
شعار متحد هر دو طرف استقلال و پرسپولیس علیه تورکها رو چطور ارزیابی می کنید؟
هر دو جایگاه یکصدا فریاد می زدند: مرگ بر تورک.
نقل قول
+1 # کدوم آزادی؟ کدوم قشنگی؟کیان 1396-12-11 13:10
چرا نباید نبود زنان در استادیوم را بلند فریاد کنید؟ چطور جامعه شناسی هستید که غیبت نیمی از جامعه برایتان موضوع اصلی نیست و به فحش شمردن اکتفا میگنید؟ اصلا فحاشی بدتر است یا منع نیمی از جامعه از لذت تماشای فوتبال و تجربه ی روح جمعی؟ مگر زنها فحش و ناسزا بلد نیستند که یک مشت مزور خود را سپر بین آنها و فحاشی معرفی میکنند؟ زن از کافدارها نمی ترسد، از توسری و روسری و تفکر متخجرانه و تبعیض آمیز حکومت و اصلاح طلبان و متعصبان در رنج است. کاف بر این سه خاصه در روز سیاه استادیومی که مردان بی وجدان آن را پر کردند
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)محمدرضا 1396-12-11 13:03
با سلام خدمت استاد
نگاه شما فوق العاده است
نقل قول
0 # روز خوب ازادیخسرو 1396-12-11 12:59
بادرود بسیار جذاب بود وبا تحلیل زیبا ومقایسه جوابتان واقعیتهای جامعه را در مقابل سیاسیون و حزب های نداشته مان قرار دادید مانا وپایدار باشيد
نقل قول
+1 # ‌....امیر 1396-12-11 12:56
سلام اقای رنانی عزیز و دوست داشتنی.. ایکاش ۸..۹ سال پیش هم استادیوم میرفتین و آن را با تجربیات امروزتان مقایسه میکردین... الحق که فرایند دیالکتیک موجود را از چه ... به کجا... عمیقا درک میکردین
نقل قول
0 # درودسید مجید 1396-12-11 12:34
درود بر آقای رنانی
بنده دانشجوی دکتری حقوق عمومی هستم و بارها در استادیوم حضور یافته ام باید بگم که بیشتر این متن رو تایید میکنم ضمن اینکه قلم بسیار تاثیر گذاری دارید به طوری که با خواندن متن اشک در چشمانم حلقه زد
همواره پایدار باشید
نقل قول
0 # تشکر و آرزومحمد از کوردستان 1396-12-11 12:18
از خواندن مطالب بسیار جذاب شما لذت می برم و همیشه حین و پس از خواندن آرزو می کنم که ایکاش هموطن شما می بودم در یک سرزمین بدون رنگ نکبت بار تبعیض!
نقل قول
+5 # قشر خاصمحمود 1396-12-11 11:45
با دورو
شروع و خاتمه مطلب هارمونی خوبی دارد
قشری که مطالب شما رو خواندن لذت بردن و تاثیر خود را میگذارد اما این مملکت گرفتار قشرین که مطالب شما بر آنها تاثیر ندارد آنها عوام هستن که توسط صاحبان قدرت بحرکت در میان و همه چیز به. نفع آنها تغیر میدهد امثال شعبان جعفری ببخشید شما مطالبی برای آنها بنویسید که همه یک فرهنگ تنیده در هم پیدا کنیم مثل قبل که همه همدیگه رو دوست داشتن و اهمیت دیگران برای آنها مهم بود
ممنونم از زحمتی که میکشید
نقل قول
-27 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)یکی 1396-12-11 11:44
جناب نویسنده اگه حتی یکی از اقوام دورتان در هواپیمایی که آمریکا در خلیج فارس زد می بود اینجور برداشتی از مرگ برآمریکا نداشتی، اونها اونور دنیا هر با تمام قوا دارن بر علیه ما کار می کنن بعد یه عده بظاهر روشنفکر مثل شما نارحتید از گفتن یه کلمه مرگ برآمریکا. فکر میکنید کلمه خلیج عربی زائیده فکر چه کسانی هست بله همون کشورایی که ما میگیم مرگ براونها. عزت نفس هم چیز خوبیه
نقل قول
+5 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)سعید 1396-12-11 11:25
سلام
دیروز از لحظه ای ک وارد ورزشگاه شدم برای اولین بار تصمیم داشتم تمام اونچه را ک میبینم بنویسم
مقاله شما را که مطالعه کردم خیلی زیبا بود و انگار تک تک لحظات دیروز از جلوی چشمم میگذشت...
بسیار زیبا بود...
نقل قول
-4 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)حمیدرضا 1396-12-11 11:24
سلام" هدف و غایت نهایی نگارنده از نوشتار با عنوان روز قشنگ آزادی " نیشتر به نظام از دریچه و نگاه و دست آویز به اصطلاح تماشای فوتبال در استادیوم آزادی!!! "
نقل قول
+8 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)زینب 1396-12-11 11:24
خواندن گزارش فوتبال با این نگاه متفاوت برایم بسیار جذاب و خواندنی بود به رغم اینکه فوتبالی نیستم، با علاقه بسیار دنبال کردم. برای شما استاد بزرگوار موفقیت و برای دانشجوی عزیز شما شفای عاجل می طلبم
نقل قول
+5 # زنده بادسمیه حیدرعلی 1396-12-11 11:24
درود.
فوق العاده بود. چقدر هوشمندانه با نگاه دقیق، به ارزش های اجتماعی، اشکالات موجود، فرصت ها، ریشه یابی پرداختید. نقش اساتید علوم اجتماعی و جامعه شناسی در این حیطه و ارائه راهکار توسط آنان خالیست.
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)علی مقدم 1396-12-11 11:12
بادرود بر استاد عزیز
بسیار عالی
نقل قول
+4 # نظرمجتبی شمس 1396-12-11 10:48
با سلام ممنون از اقدام ارزشمند شما امیدوارم این نگاه سازنده و هدایتگر شما از طریق رسانه ها و نشریات به گوش افرادی که ندانسته به رفتارهای غیر فرهنگی دست میزنند برسد و اصلاح همگانی صورت پذیرد در جامعه باید فرهیختگان بیشتر مردم را هدایت و نسبت به عواقب رفتارهایشان اگاه نمایند .
نقل قول
+1 # تشکرابراهیم 1396-12-11 10:47
بسیار عالی و تحلیل مناسبی بود با توجه به نیاز شدید تحلیل رفتارهای جمعی پیشنهاد می کنم یک روز هم به مجلس شورا و یا نماز جمعه و اگر شد به هییت دولت دیدار مردم و مسئولین تشریف ببرید فکر کنم سوغات بسیار مفیدی برای ما خواهید داشت بسیار ممنون
نقل قول
-7 # نقد دیدگاهعلی انتظاری 1396-12-11 10:40
من هم دیروز در ورزشگاه آزادی بودم. در همه راهپیمایی ها هم حضور داشتم. مقایسه آنها از حیث جمعیت درست نبود. جمعیت راهپیمایی در یک جا جمع نشده اند و همانند ورزشگاه آزادی یک دست نیستند تا موجبات جوزدگی حاضران را فراهم سازد
نقل قول
0 # مديرمسئول وصاحب امتيازهفته نامه ورزشي هافريور 1396-12-11 10:39
باسلام وعرض ادب خدمت جناب رناني
خب ابتدابابت شيوه نگارش وبيان واقعيات جامعه درگفتماني ورزشي ازشماتشكرمي نمايم وسپس اذعان مي كنم شمامي توانيدبه روزنامه نگارتوانايي توسط قلم تان تبديل شويد !البته بااجازه تون اگرمايل باشيدعين مقاله رابانام خودتان درشماره بعدي هفته نامه ورزشي هابه چاپ برسانم ، امااستادگرامي درفضاي كنوني اشاعه هرگونه نوشتاري شايدبراي برخي قابل هضم نباشد ، پس مراقب قلم شيوايتان باشيد ، درضمن آيانمي توان براي سلمان عزيزكاري كردياكلا " سلمان زائيده تفكرات شمابراي بيان واقعيات جامعه ماازنگاه ورزشي بوده است ؟ باسپاس مجدد ازشما.
نقل قول
+1 # قدردانی وسپاسمهدی طاهری هستم :سلا 1396-12-11 10:28
این تحلیل همانندتحلیلهای دیگرشما ارزشمندودرخورتوجه بودبه نظرم دیدگاه جدیدی رابراسایرین گشوده خواهدکرداما اعتقادم براین است که اگراین حضوراستمرارپیداکندجوردیگری تحلیل خواهیدکردهرچندماهم براین عقیده هستیم که نتوانستیم به درستی فرهنگ تماشاچی رابخوبی ارزیابی وتحت کنترل درآوریم ،اغلب تحلیلهای شمارابادقت مطالعه کردم ،ازاین نظرشمارااستادی واقعگرا،شجاع وارزشی میشناسم که برای انتقال دانش وآموزه های علمی خودبه دیگران سرازپانمشناسیداما براین عقیده هستم که اگردیدارشمااستمرارپیداکندتحلیلتان متفات ازاین خواهدبودهرچندتوانستیدباچنین تحلیلی ذهنیتی جدیدبرای اینگونه دیدارها بازکنید
نقل قول
0 # ملاقات حضوری برای تبادل نظر موضوع wtoکورش جعفری 1396-12-11 10:28
سلام
کورش جعفری هستم، موضوع سازمان تجارت جهانی را در وزارت امورخارجه پیگیری میکنم مشتاق دیدار هستم.
ضمنا دیروز ورزشگاه بودم پیشنهاداتی دارم بعنوان مثال کاشکی مقایسه میفرمودید با بعضی از ورزشگاه دیگه دنیا و مقایسه کنش ها و واکنشهاتماشاگران برنده و بازنده....البته مقاله شما مثل همیشه عالی بود.
ضمنا شماره موبایلم 09120452236ارسال پیامک و یا تماس جهت هماهنگی موجب امتنان خواهد بود.
با احترام
نقل قول
-10 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)سید میثم 1396-12-11 10:20
شاید وظیفه بنده هم مثل اکثر افرادی که خیال کردند به شعورشان توهین نشده این باشد که از شما تشکر کنم. شاید کلکسیون نظریات شما فوتبال را کم داشت و پس از این یادداشت چندان دور از انتظار نیست که عادل فردوسی پور هم جنابعالی را در برنامه خود دعوت کند تا شما هم نخودی در این آش شل و قلمکار به اصطلاح ورزشی ولی حتما سیاسی باشید تا به اسم ورزش نظریات پر مغز خودتان را به راحتی به خورد طرفداران این برنامه دهید. جناب رنانی بنده هم مانند شما از سیاست اعلام انزجار میکنم ولی ای کاش همه از سیاسی بازی و سیاسی کاری هم برائت می جستند. ای کاش نظریات کارشناسی فارغ از هر رنگی بود مثلا شما رنگ بنفشتان را کنار می گذاشتید دیگران هم سبز و سرخ و آبی و سیاه را. ای کاش واقعا همه در حیطه تخصصی خود نظر می دادند تا مجبور نشوند بین آقای گودرزی و شقاقی پیوند برقرار کنند. این نکته هم به ذهن حقیر رسید که اعلام جمعیت میلیونی برای کل کشور است نه فقط یک شهر که جنابعالی چنین دست به متر شدید و خود را به زحمت انداخته اید. یا علی مدد
نقل قول
0 # برداشت متفاوت ازفوتبالعلي 1396-12-11 10:19
درود استاد
واقعا نگاه واقع بينانه اجتماعي وفرهنگي به ورزش فوتبال بخصوص شهر اورد كم نظير تهران بسيار عالي ودراين چهل سال بي نظير
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)ناصر حیدرنژاد 1396-12-11 10:15
سلام استاد عزیز خسته نباشید متن عالی بود و من اولین باری است که یک مقاله رو تا آخر با شور و اشتیاق خوندم پیامهای جالب و هشدار دهنده زیادی داشت سپاس
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)من 1396-12-11 10:08
با سلام...آقای دکتر حال که نمی توانیم از حضورتون در موقعیتی که جامعه مون بهش نیاز داره بهره مند باشیم،خواهشمندم نشر مکتوبات تون رو کم نکنید و بگذارید به اندازه خودمون استفاده کنیم و ترویج دهیم...هم اکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم... شماره حسابمون هم تعداد سن همه دهه شصتی ها به بعد
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)حمید 1396-12-11 10:07
سلام. بسیار عالی استاد گرانقدر. کاش اساتید جامعه شناس حضور در اینگونه تجمعات را تجربه نمایند و تجزیه و تحلیل کنند و راهکار برای برون رفت از اشکالات آن دهند. حتی روحانیان محقق در امور جامعه شناسی جایشان در این مکانها خالی است آنها میتوانند روی نظرات اساتید شان تاثیر گذار باشند.
نقل قول
+3 # فوتبال ماكت جامعه بدون رتوشهانى نفر 1396-12-11 09:35
با عرض سلام
مطلب جالب توجه و زيبايى بود
من چند سالى هست استاديوم نرفتم ولى قبلا زياد ميرفتم
اين مطلب شما رو كه خواندم ياد حرف هميشگى خودم در گذشته مى افتادم( البته بنده به عنوان يك فرد عامى)
و اينكه فوتبال و حواشى آن ماكت كوچكى از زندگى و جامعه كشور ماست البته بدون رتوش
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)احسان خلیلی 1396-12-11 09:22
با سلام. بسیار عالی نگاشته بودید. در مورد این روح جمعی خشن کاملا موافقم. من فقط یکبار استادیوم رفته ام دوسال پیش بازی پرسپولیس و سپاهان که مساوی شد.کلا آدمی نیستم که بد دهن باشم اما اون روز فقط پنج دقیقه زمان لازم بود شاید هم کمتر که کاملا در جو فحاشی بقیه قرار بگیرم و تا آخرین ثانیه بازی منم پا به پای بقیه فحش بدم. اما مطلبی که همان زمان برایم جالب بود و با خواندن نوشته شما دوباره بهش فکر کردم مربوط میشد به حوالی دقیقه نود مسابقه. طارمی دقیقه نود تک به تک با گلر سپاهان رو زد بیرون، همزمان 80 هزار نفر بدترین فحش رکیک رو به طارمی دادن . اما شاید کمتر از 30 ثانیه بعد کل 80 هرار نفر طارمی رو تشویق میکردن که روحیه بگیره. منظورم این بود این فحاشی ها و فحاش ها فقط محصول هیجان هستند و نه ذات اون افراد و شاید بشه با آموزش اصلاحش کرد
نقل قول
+1 # لیسانس مهندسی برقکریم 1396-12-11 09:17
ممنون که هستید استاد.عالی بود
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)یاسمن 1396-12-11 09:16
اولین بار بود که افتخار خواندن مطلبی از شما راداشتم ،واقعا عالی بود ،ممنون
نقل قول
+3 # سپاسشهیدی 1396-12-11 09:12
بسیار زیبا و تاثیرگذار بود من یک زنم و طرفدار متعصب تیم خاصی نیسم ولی سالهاست برای کسب تجربه ای مشابه شما دلم می خواهد در ورزشگاه حضور یابم به امید ان روز
نقل قول
+4 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)حامد اقانژاد عربلو 1396-12-11 09:00
سلام و عرض ادب خدمت استاد بزرگواران
تشکر بهت متن فصیح و رسا و شیوا تان
نقل قول
+3 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)محمد باقر 1396-12-11 08:52
باسلام از متن زیبا و نگاهتان به این سرمایه اجتماعی متأثر و در عین حال لذت بردم لذت بردم امید است مسوولین به همه این پدیده ها نگاه علمی داشته باشند
نقل قول
+7 # سلامعلی شیروانی 1396-12-11 08:48
مثل همیشه عالی بود. استاد رنانی عزیز
نقل قول
+6 # روز قشنگ آزادی شادمهر 1396-12-11 08:41
جناب رنانی فوتبالی نیستم ولی فوتبال از دریچه نگاه قشنگتان مطالعه کردن قشنگه احنست مقاله بسیارعالی نوشته ای بسیار خوشحال شدم که از نوسندگان ما هم یک نگاه مثبت نسبت به ملتهای دیگرجهان دیدم ارزی موفقیت روزافزون برای شما
نقل قول
-2 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)داریوش نوروزی 1396-12-11 08:26
سلام . من برعکس شما استادیوم زیاد رفتم شما به خاطر اون دوست استقلالی تون تو جایگاه استقلالی ها حتما نشستید . یک بار هم از جایگاه پرسپولیسی ها برید بازی رو ببینید .فکر کنم کمی نظرتون عوض بشه .این تجربه چند سال رفتن استادیوم
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)حمید 1396-12-11 08:25
قابل تعمق
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)حمید 1396-12-11 08:25
ممنون جالب بود
نقل قول
0 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)حسن اخوان 1396-12-11 08:17
عالی بود عالی
نقل قول
-9 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)P. N 1396-12-11 08:13
سلام
چند نکته
اول آنکه امروزه مخالف خوانی خریدار دارد
دوم اگر دربین کتک کاری های بعد از بازی هم شرکت می کردید لذت کتک ها حس بهتری به شما می داد
سوم اگر در راهپیمایی ها شرکت کرده باشید جمعیت مثل ورزشگاه ثابت نیست بلکه دائما در حال جابجایی است و ساعاتی معادل همان جمعیتی که می آید هپان جمعیت می رود حتی روز قدس هم که نماز جمعه است بخشی از جمعیت فقط در راهپیمایی می آیند به دلایل مختلف
نقل قول
+2 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)احمد 1396-12-11 08:07
سلام استاد ،مثل همه نوشته هایت ریزبینی ودقتی بی مانند داشت ارتباط دادن فوتبال به 40 سال فحش دادن ها بسیار داستان تلخی است که براین ملت گذشته ،ا
نقل قول
0 # پیشنهادمیترا 1396-12-11 08:03
با سلام وادب
میخواستم به دوستتان که بیماری نادری دارند پیشنهاد کنم در طب سوجوک شاید برای ایشون کاری کرد
استاد من هند هستن من شاگرد اایشونم،استادbhupinder،سرچ کنید پیدا خواهید کرد
نقل قول
+4 # تبریکرستمی 1396-12-11 07:27
سلام و خداقوت و ایامتان بکام
اولین بار بود که متنی رو از شما خوندم. اوتقدر قلمتون زیباست که مثل یک داستان آدم رو جذب میکنه و کلمه به کلمه تا انتها دنبال خودش میکشونه. خدا شما رو حفظ کنه. امیدوارم روح جمعی صلح و طلب خیر سرتاسر ایران و جهان رو بپوشونه.
مثبت یک برای شما⚘
موفق و سربلند باشید
نقل قول
+3 # معلمقاسم یزدان پناه 1396-12-11 07:26
سلامفوق العاده بود.من هم ۵۸ سالمه یکبار رفتم چیزکی هم نوشتم؛اما نوشته شما خییییلی قشنگ تر بود
نقل قول
+2 # سپاسگزاریزهرا 1396-12-11 07:22
با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامی
از خواندن تحلیل بسیار زیبایتان لذت بردم و همراه با آن اشک ریختم . مستدام باشید
نقل قول
+2 # با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرامیزهرا 1396-12-11 07:18
با
از خواندن تحلیل فوق العاده زیبایتان لذت بردم و همراه با آن اشک ریختم . چقدر زیبا همه چیز را توصیف کرده بودید . مستدام باشید
نقل قول
+3 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)راضی 1396-12-11 06:39
سلام استاد بزرگوار واقعا تحلیل عالی بود عجب دید بازی دارید کاش همه ما قبل از هر نظری قبلش به قدر کافی اطلاعات داشته باشیم من اهل فوتبال اصلا نیستم ولی نکته خوبی یافتید در اون
نقل قول
-4 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)عباس 1396-12-11 06:24
واقعا با سوادهای ما اینگونه جامعه را تحلیل میکنند که درکی از وضعیت اجتماعی ندارند
دکتر عزیز در راهپیمایی ها جمعیت شناور است
از ۸ صبح تا ۲ بعد ازظهر یک عده می آیند و یک عده میروند
اگر همه در یک لحظه می آمدند تحلیل شما درست بود
خوب بود جنابتان در چند راهپیمایی شرکت می کردید تا منطقی و علمی تحلیل می کردید
نقل قول
+1 # يك تحليل و نگاه نو به فوتبالفرح 1396-12-11 06:10
من چون هيچوقت در چنين شرايطي نبودم و غير از مسابقه هاي ملي اونم گاهي حتي در تلويزيون هم اينگونه برنامه هارو نگاه نكردم اين نوشته برام بسيار حالب و خواندني بود ارزوي سلامت براي شما و دانشجوي عزيز كشورمون دارم
نقل قول
-3 # تحلیل .واقعیاحمد شوشتری 1396-12-11 05:52
جناب استاد رنانی عزیز
چیست اندر شهر کاندر خانه نیست
از این که استادیوم را بافت همگونی از فرش جامعه دیده اید...نوشته تان را بسیار خواندنی یافتم!
کودکان مشغول بازی...در بیرون و درون این دکان!
نقل قول
+1 # عرض احترامخانم حسینی 1396-12-11 05:48
درود بر شما فرهیخته ی ارجمند با این روح متعالی و تفکر منطقی و مثبت که دارید. اگر همه ی مردان ایرانی اینگونه بیندیشند هیچ مشکلی لاینحل باقی نخواهد ماند. پایدار باشید.
نقل قول
+1 # نکته کوچکی در محاسبه ظرفیت فضاحمید 1396-12-11 05:11
سلام جناب دکتر رنانی. و ممنون از مقالات خوب و مفیدتان که نسخه هایی شفا بخش برای جاعمه ایران است و امیدوارم مورد توجه و تامل تصمیم گیران مملکت هم قرار گیرد.
در خصوص محاسبات تخمینی که فرموده اید. بگمانم کمی under estimation وجود دارد. با احتساب یک نفر در متر مربع ظرفیت یک فضای سه متر در سه متر تنها ۹ نفر خواهد بود که در مورد جمعیتهای نسبتا متراکمی مانند راهپیماییها کمتر از مقدار واقعی بنظر می ر سد و جنبه اقناعی مطلب را ضعیف میکند از انجا که برای چنین مواردی. قاعدتا دست بالا در نظر گرفته می شود بظر میرسد مثلا ۲۰ تا ۲۵ نفر در هر ۱۰ متر مربع مناسبت تر باشد. البته در نهایت با احتساب این تخمین. جمعیتهای براوردی در متن مقاله ۲ تا ۲/۵ برابر خواهد بود و به اصل مطلب که تفاوتهای فاحش میلیونی است لطمه ای نمی خورد

با احترام
نقل قول
-1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)خسرو 1396-12-11 03:38
با سلام خدمت استاد گرامی
کاش همین یک دفعه هم به ورزشگاه نمی آمدید. چرا که بنظرم فقط آمده بودید که به افراد شرکت کننده در کارناول راهپیمایی مردمی بتازید و حضوری رو با حضوری دیگر درگیر کنید. اینها همه یکی بودند. کاش جمعیت افراد 88 رو هم با همین معادله تان محاسبه میکردید. در کل تا اساتید ما فارغ از جناح بندی نشوند و درد همه ملت رو نداشته باشند کشور همین خواهد بود
نقل قول
0 # تکمیل متن دکتر رنانی 2وریا نوری 1396-12-11 03:05
سوم اینکه ای کاش درمورد خود ورزشگاه و تشکیلات آن هم مینوشتید. اما من به جای شما می گویم که وضعیت تاسف بار است. مثلا یک مورد اینکه هم طبقه پایین و هم طبقه بالا الان صندلی دار است، بنا به قول خودشان به تعداد صندلی ها بلیط فروخته اند و طبق آنچه که چند سال است دیده ایم و تجربه کرده ایم هیچکس را هم بدون بلیط به درون راه نمیدهند، پس چرا (بنابرتخمین من و دوستم که باهم ورزشگاه بودیم) باید نزدیک به ده هزار نفر سرپا بایستند؟؟!! ایا یک جای کار نمیلنگد؟ خیلییی ها را دیدم شهرستانی بودند و بلیط در دست، اما فاقد جایی برای نشتن. قاعدتا باید جایشان محفوط می ماند. نه؟
بهداشت ورزشگاه صفر.
بعد از 43 سال، سقف هم که ندارد!!
بازار سیاه ساندویچ و آب معدنی و تنقلات و بلیط و موتوری هایی که افراد را جابجا می کردند که خود داستان ها دارد. نمی شود سازماندهیشان کرد؟ میشود، نمی کنند.
نقل قول
+1 # تکمیل متن دکتر رنانیوریا نوری 1396-12-11 02:55
سلام به استاد عزیز ما
خسته نباشید
مانند همیشه متن عالی بود. به عنوان یک اقتصادخوانده، چندسالیست به ورزشگاهها میروم و این روح همجمعی و معنویت را درک کرده ام و سخن شما کاملا تایید میکنم.

اما دو نکته را بااجازه شما ذکر میکنم:
راستش اقای دکتر منم امروز با شما ورزشگاه بودم و چیزایی که شما میفرمایید رو از نزدیک دیدم. بین هوادارن پرسپولیس بودم و همه داد میزدیم نوروزی روحت شاد اما خود جوش نبود، بلکه توسط لیدرها این حرکت فرماندهی و جهت دهی می شد. لیدرها داد میزدند و ما تکرار میکردیم. البته نه اینکه نوروزی را دوست نداشته باشیم، در قلب ماست، اما اگر لیدرها نمی گفتند خیلی از ما اصلا حواسمان در ان لحظه خاص به نوروزی نبود و حتی حواسمان نبود دقیقه 24 بازی است. نمی دانم خبردارید یا نه. هر تیم یک سری لیدر دارد که بین هوادان هستند و سعی میکنند به شعارها هماهنگی و نظم ببخشند. این لیدرها زیر نظر تیم های فوتبال فعالیت میکنند.

نکته دوم مربوط به بعد از بازی است. نمیدانم از کجای ورزشگاه خارج شدید و به کجا رفتید اما ما که به سمت متروی ورزشگاه ازادی میرفتیم خیلی ها در راه ( وحتی داخل خود مترو) ناسزا میگفتند و بعضا کاف دار و رکیک هم بود. منظور اینکه غائله تمام نشده بود و ادامه داشت، اما اگه خویشتن داری آبی ها نبود شاهد درگیری هایی عظیم میبودیم.
نقل قول
+4 # سپاس از نوشته بدیع و قابل تاملافشین 1396-12-11 02:12
ساسگزارم استاد.
بعضی از حرفها علاوه برآنکه درست هستند، با کلامی دلنشین هم بیان میشوند. آنوقت اثرگذاری آنها بسیار بیشتر از کلام معمولی است.
بیان دلنشین حرف ها نیز تنها از یک ذهن شریف بر می آید.
زنده باشید و سلامت و شاد
نقل قول
+1 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)بنده خدا 1396-12-11 02:02
سلام قشنگ‌بود.پاینده باشید.
فقط علیه را لطف کنید بدون بر بنگارید چون خود علیه ضد است ونیازی به کاربرد بر پیش از آن نیست.
خدا را شکر عالی با پیشوند بکار نبرده اید .سالم وشاد باشید.
نقل قول
+3 # سلام بر داناییعلی صفایی 1396-12-11 01:31
عرض سلام خدمت استاد بزرگوارم.من همیشه تشنه مطالبی هستم که از قلم شما جاری میشود.وقتی کتاب مناقشه اتمی ،یا مصاحبه های شما در سال نود و سه و پیش بینی های دقیق و راه کارهای عالمانه شما میخوانم ،با خود فکر میکنم ،مملکت ما چه مغز های متفکر ی دارد که میدان عمل از آنها گرفته شده است.و چه زجر روحی میکشند آگاهانی که میدانند مسیر پیش رو چه خطر هایی در کمین است.قلم شما وشهامت شما و همفکران شما حداقل دو حسن دارد یکی اینکه هیچ عذری برای سیاست گذاران امروز ،در فردای تاریخ ایران ،نمیگذارد.فردایی که در نامه حضرت علی ع ،به مالک اشتر یاد آوری میکند.و می فرماید،آیندگان به کارهای تو آنگونه مینگرند ،که تو امروز به کارهای گذشته گان مینگری.دوم آگاهی بخشیدن ،به کسانی که طالب دانستن هستند.برای شما آرزوی طول عمر همراه با سلامتی و موفقیت دارم.از شما تقاضا میکنم ،هرگاه فرصتی دست میدهد ،با قلم شیوای خود ،علاقه مندان آگاهی را بی نصیب نگذارید.شما در چشم قشر آگاه جامعه امروز ایران عزیز ،ودر فردای تاریخ ایران زنده و روسفید هستید.معلم باز نشسته
نقل قول
+4 # روز قشنگ آزادیآزاده رفیعی 1396-12-11 01:05
با سلام و احترام ، استاد گرامی من دانشجوی ارشد دانشگاه الزهرا هستم . من اگرچه علی رغم علاقه به ادامه تحصیل هرگز افتخار شاگردی شما را بدلیل کارهایت در تهران نخواهم داشت، ولی شما را به خاطر عشقی که به انسان ها دارید تحسین می کنم وجود شما مرا امیدوار می کند که اساتیدی در دانشگاه فعالیت میکنند که به کنه سخن " آمارتیاسن" پی برده اند که که اقتصاد در خدمت انسان هاست نه انسان ها در خدمت اقتصاد . ما با اساتیدی رو به رو هستیم که برای کسب مال بیشتر ، سخنرانی های چندین ساعته در همایش ها وقت دارند ولی برای راهنمایی یا رفع اشکال دانشجویشان وقت نگارند . اگر چه این فعالیت‌ها را عبث نمی دانم ولی احساس می‌کنم برخی از اعمال انسانها تبدیل به یک اپیدمی شده .بعضا مشاهده می شود . متاسفانه برخی استادان تبدیل به انسان های پر مشغله و فراموشکاری شده اند که حس می کنم هدف را گم کرده اند . وضعیت آموزش و پژوهش در دانشگاه های ما سیر نزولی را طی می کند . من در دو دوره متفاوت سال 72 در دانشگاه علوم پزشکی ایران و 83 پس از ده سال وقفه در اقتصاد علامه و اکنون که دانشجوی ترم آخر ارشد هستم به خوبی این روند را حس می کنم و این انگیزه ای شده است که علی رغم اینکه در رشته علوم اقتصادی پذیرش شده ام ، پایان نامه خود را در رابطه با اقتصاد دانایی محور انتخاب کنم و تمام تلاش خود را از این پس در عملیاتی کردن ارتباط دانشگاه و صنعت خواهم البته با کمک یکی از اساتید قدیمی . ولی خواهش من از شما این است که اگر حتی با بخشی از سخنان من موافق هستید آن را با همکاران گرامی مطرح کنید . دانشجویان در کوهی از اهداف بزرگ !!!! فراموش شده اند . این خط پایان ارتباط دانشجو و دانشگاه است . با تشکر از توجه شما
نقل قول
+4 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)مهدی 1396-12-11 01:00
سلام.متن عاالی بود دکتر رنانی.
چقد قشنگ و موزون .اونجایی که داشتین محاسبه میکردین.مررسیییی
نقل قول
+4 # ساده ولی چالش برانگیزعبدالله 1396-12-11 00:29
استاد رنانی مثل همیشه ساده ، روان و با نگاهی جدید و بی پیرایه نوشته اید. اینکه قلم تان وام دار هیچ کس و هیچ جریانی نیست جسارت نوشتن و نقد دردهای کهنه اجتماعی و فرهنگی را برایتان فراهم کرده است و این قابل تحسین و احترام است، هر چند همه آنچه نوشته اید را نپسندم. پیروز و سربلند باشید
نقل قول
+6 # جواب: روز قشنگ آزادی .......... (یادداشتی از محسن رنانی در ورزشگاه آزادی)بهزاد طاحونی 1396-12-11 00:29
جناب رنانی عزیز.
من خودم تابحال خیلی با فوتبال میانه چندانی نداشته ام ولی واقعا باید بگم که از خوندن مقاله شما بسیار لذت بردم و با اجازه شما این مقاله رو با ذکر امانت بازنشر میکنم چرا که دیدگاه شما ستودنی ست و بسیار خوبه برای مردم اطرافم که برای یک بار هم از دریچه ذهن شما به فوتبال نگاه کنند.
جان و تن تان سالم و پایدار باد
نقل قول
+3 # دعوت یک دوستخلیل نطاملو 1396-12-11 00:25
سلام
ترا از نزدیک ندیده ام ولی اینقدر دردهایم با قلم وبیان می کنی که در نزدیکی 60 سالگی احساس می کنم حیف شد هنگامی که در دانشگاه صنعتی اصفهان درس می خواندم گاهی به دانشاه اصفهان می آمدم چرا آشنا نشدیم، بنویس و بگو که حرف نسل ما را می گوئی
زنده باشی محسن جان، خسته نشو
نقل قول
+2 # قدردانیبهار 1396-12-11 00:17
استاد بزرگوار بسیار بسیار و از صمیم قلب سپاسگزارم که صریح مینویسید . موضع روشنی دارید و به شعور مخاطب توهین نمیکنید. ستایش گر شما هستم
نقل قول
+4 # سپاسنگین صولتیان 1396-12-11 00:00
جناب آقای دکتر رنانی ضمن عرض سلام. صمیمانه بابت متن و تحلیل پرمغزتان سپاسگزارم. امیدوارم ایران با فرهنگ و متمدن باز ستانده شود. منصور باشید
نقل قول
-2 # با سلامدمیثم 1396-12-10 23:38
چرا باید یک مسابقه ی ورزشی۳۵۰مصدوم داشنه باشد؟!بنظرم یکم این امار هم درخور تامله
نقل قول

اضافه کردن نظر